LNG - flydende naturgas

Med LNG forsvinder svovludledningen, mængden af sodpartikler bliver markant mindre, og CO2-udledningen reduceres med op til 20 % i forhold til konventionel diesel.

Hvad er LNG?

lllllll

 

 

 

 

 

 

 

Her bygger vi LNG-anlæg

Det siger kunderne om overgangen til LNG

”Vi er meget tilfredse med vores erhvervsaftale, det hele fungerer som det skal, og så er den nærmeste station jo sjældent langt væk.”

MLS TAGTEKNIK APS, Marc

 

”Vi er meget tilfredse med vores erhvervsaftale, det hele fungerer som det skal, og så er den nærmeste station jo sjældent langt væk.”

MLS TAGTEKNIK APS, Marc

 

”Vi er meget tilfredse med vores erhvervsaftale, det hele fungerer som det skal, og så er den nærmeste station jo sjældent langt væk.”

MLS TAGTEKNIK APS, Marc

FAQ om HVO100 Biodiesel

Er du også i tvivl om, om du skal skifte? Vi har bedt vores brændstofekspert, Nils Lassen, lave en FAQ på de spørgsmål, han oftest får om HVO100 Biodiesel. Finder du ikke det svar, du søger, eller ønsker du en uddybning, er du velkommen til at kontakte en af vores distriktschefer.

 

  • Hvad er prisen på HVO100 Biodiesel?

    Din pris på HVO100 Biodiesel kommer som altid an på dine rabatter baseret på forbrug. Men på vores listepriser skal man regne med ca. 5 kroner mere pr. liter sammenlignet med diesel. Prisen er dog stærkt påvirket af udbud og efterspørgsel, idet der er begrænset produktionskapacitet og en stadig stigende efterspørgsel. Derfor er dette kun vejledende. Ønsker du et tilbud, er du velkommen til at kontakte en af vores distriktschefer - det er helt uforpligtende.


    Priserne kan du finde her

  • Kan alle køre på HVO100 Biodiesel?

    Ja, som udgangspunkt. Teknisk set kan alle dieselmotorer anvende HVO100, men vi anbefaler at du tager fat i den autoriseret forhandler hvor du har købt din bil eller bilproducenten inden du begynder at tanke HVO100. Som erhvervskunde kan du kontakte vores ovenstående rådgivere for yderligere hjælp.

  • Er der forskel på ydeevnen/effekten på HVO100 vs. diesel?

    Typisk vil der ikke kunne registreres forskel. HVO100 forbrænder renere end diesel, hvorved man opnår bedre udnyttelse af brændstoffet, hvilket kompenserer for det marginalt lavere energiindhold.

  • Kræver det bestemte motortyper at køre på HVO100?

    HVO100 overgår på mange områder de tekniske egenskaber for almindelig diesel, og derfor kan alle dieselmotortyper køre på HVO100 væsentligt bedre. Specielt for motorer under garanti anbefaler vi dog at konsultere maskinleverandøren.

  • Hvad er fordelen ved HVO100 ift. andre biobrændstoffer?

    En af de store fordele er, at det intet kræver at skifte fra diesel til HVO100. HVO100 ligner rent kemisk almindelig diesel, og derfor er det muligt at skifte frit mellem og eventuelt blande HVO100 og diesel.

  • Hvor nemt er det at skifte til HVO100 i min hjemmetank?

    Det er meget nemt at skifte til HVO100 i hjemmetank. HVO100 er fuldt blandbar med diesel og har samme egenskaber overfor pakninger, coatning og maling. Derfor kræver det kun, at man beder sin leverandør om at fylde HVO100 i sin hjemmetank i stedet for fossil diesel. Som altid anbefales det dog at kontrollere tanken for eventuelt kondensvand og bundslam.

  • Kan jeg bare begynde at hælde HVO100 i mit dieselkøretøj?

    Ja, der er ikke behov for ændringer og reduktionen af COvil begynde med det samme - dog først med fuld effekt, når den eksisterende diesel er opbrugt.

  • Findes der også farvet (grøn) HVO100 til offroad (landbrug)?

    Ja, det kan vi sagtens iblande og levere til dig. Produktet hedder Q8 HVO100 Biodiesel F.

  • Kan man bruge HVO100 til traktorer såsom John Deere, Massey Ferguson, New Holland, CNH, Claas, Fendt m.fl.?

    Flere traktorfabrikanter har godkendt anvendelsen af HVO100 på de seneste års modeller, men det anbefales at kontakte traktorfabrikanten for nærmere information.

  • Kan man bruge HVO100 til ældre traktorer?

    Ja, HVO100 har samme egenskaber som diesel og vil fungere uden problemer i ældre og gamle traktorer.

  • HVO100 eller almindelig diesel?

    Dette er et holdningsspørgsmål. HVO100 er den nemmeste og mest effektive måde at reducere CO2-udledningen fra eksisterende maskinpark. Muligheden for at skærpe egne såvel som kunders ønske om en grønnere profil kan imødekommes og ikke mindst tilpasses, idet HVO100 giver fuld fleksibilitet ved frit at kunne skifte mellem fossil diesel og HVO100 efter behov. Ydeevne er uændret ift. fossil diesel, så det er i sidste ende blot et spørgsmål om CO2-regnskabet og de ekstra omkostninger på et lidt dyrere projekt.

  • Kan HVO100 påvirke partikelfilterts levetid og effektivitet?

    En eventuel påvirkning vil altid være positiv, idet HVO100 forbrænder renere, og derved udleder færre partikler til partikelfilteret.

  • Giver anvendelsen af HVO100 nogen anledning til ændringer på køretøjer med AdBlue og SCR filter?

    Nej, forbrug af AdBlue og filterets effektivitet vil stadig være nødvendigt for at sikre reduktion af de udledte NO-forbindelser. HVO100 reducerer NOmed op til 10 %.

Bæredygtighed i Q8

Som et skandinaviens største olieselskaber tager vi ansvar for vores påvirkning på vores omgivelser. Derfor har vi igangsat forskellige initiativer for at efterleve vores vision om at være den foretrukne muliggører for bæredygtig bevægelse.

Vores initiativer omfatter eksempelvis vores mål om, at vores egen drift skal være klimaneutral senest 2030, og at hele vores værdikæde skal være klimaneutral senest 2045.