Falck tester HVO100 Biodiesel
Falck arbejder målrettet mod at reducere den samlede CO2-udledning fra virksomhedens flåde over de kommende år, og derfor tester Falck nu Q8 HVO100 Biodiesel på udvalgte sygetransporter i Region Hovedstaden.
Anders Clausen er Category Manager hos Falck Danmark A/S.
Hvad betyder bæredygtig udvikling for jeres forretning?
- Det ligger i Falcks DNA at være en ansvarlig virksomhed, der bidrager til en social, miljømæssig og økonomisk bæredygtig udvikling. Vi føler et vigtigt samfundsmæssigt ansvar i at udgøre en bærende del af løsningen på de klimaudfordringer, vi ser i dag. Samtidig oplever vi også, at der blandt vores kunder er en stigende efterspørgsmål på grønnere løsninger, og det lytter vi naturligvis til.
Hvad er planen for omstilling af jeres flåde?
- Vi har inddelt vores omstilling i flere faser – og er allerede godt i gang med den første del, som er en elektrificering af alle vores personbiler i Falck. Den næste fase, som vi påbegynder nu, er at omstille vores varebiler – altså alt fra ambulancer til sygetransporter og større supportvogne. Det er her vi udleder mest CO2, og derfor er vi nu begyndt at tanke HVO100 på flere danske sygetransporter.
Derudover følger vi nøje de teknologiske fremskridt og kigger blandt andet på udviklingen indenfor elektriske varevogne, som uden tvivl også bliver en del af vores samlede løsning på sigt.
Hvorfor er netop HVO100 interessant for jer?
- HVO er først og fremmest interessant for os, fordi det med en reduktion af CO2-udledningen på op til 90 % sammenlignet med traditionel diesel kan bidrage væsentligt til en reduktion af vores CO2-aftryk. Det er vigtigt for os, at vi kan begynde at accelerere vores grønne omstilling på hele vores flåde, herunder også ambulancer og tunge køretøjer. Disse køretøjer er specielt opbyggede efter nogle ufravigelige krav til deres egenskaber og sikkerhed, og det kan ikke på nuværende tidspunkt forenes med andre bæredygtige alternativer. Her er HVO100 en unik og oplagt mulighed for at komme videre med den grønne omstilling, da det reducerer CO2-udledningen så betydeligt og kan tankes direkte på den eksisterende flåde.
Vi har samtidig gode erfaringer med HVO fra vores svenske forretning, hvor vi startede med at teste HVO for fem år siden og hvor HVO i dag udgør 70 % af det samlede brændstofsforbrug. Håbet er, at HVO100 også kan komme til at spille en væsentlig rolle for os her i Danmark ved at gøre et øjeblikkeligt indhug i vores danske CO2-aftryk.
Fakta om Q8 HVO100 Biodiesel:
- Q8 HVO100 Biodiesel er et fossilfrit alternativ til diesel
- Q8 HVO100 Biodiesel reducerer CO2-udledningen med op til 90 %, sammenlignet med konventionel diesel
- HVO100 ligner rent kemisk almindelig diesel, og derfor er det muligt at skifte frit mellem og eventuelt blande HVO og diesel
- Q8 HVO100 Biodiesel er baseret på slagteaffald fra primært industri og slagterier og dermed restprodukter som ikke er brugbare som fødevarer
Brug for direkte sparring og rådgivning?
Du er altid velkommen til at kontakte en af vores rådgivere og fagspecialister, hvis du har spørgsmål til biobrændstoffer eller andre alternativer til dieseltransport.