4000 timer på et olieskifte
Der bliver hældt 1.100 liter olie på Jenbacher-motoren ved et normalt olieskift. Med cirka 7.000 driftstimer om året på Jenbacher-motoren og 2.000 driftstimer på olien betyder det 3-4 årlige olieskift.
»I løbet af testen oplevede vi faktisk, at GR5-olien var helt oppe at køre 4.000 driftstimer, inden den skulle skiftes. Men det var lige efter et skift til nye topstykker, så vi fik forbedret kølingen. Normalt afhænger oliens levetid meget af svovlbrinteindholdet i biogassen. Så fremadrettet er vores forventning 2.000 driftstimer, men forhåbentlig lidt mere,« siger Jørgen Sørensen.
Q8’s erfaring er, at målinger af syre- og base-indholdet i olien er forbundet med en vis usikkerhed: Når syreindholdet bliver højt og baseindholdet for lavt, skal olien normalt skiftes.
»Vi må erkende, at disse analyser er behæftet med usikkerhed, og konsekvensen er, at man nogle gange skifter olien unødigt og dermed ikke får de driftstimer på et olieskifte, som man burde. Men motorproducenterne sætter nogle grænser for syre-base-indholdet i olien, og derfor er det en vurdering, om man vil køre videre, når syre- og baseindholdet bevæger sig over grænserne. Da man opnåede 4.000 driftstimer på et olieskifte hos Vinderup Varmeværk, var det fordi man valgte at køre videre, selv om målingerne skiftevis viste, at syre og base var indenfor og udenfor grænserne,« siger Søren Junker.
Jenbacher-motoren hos Vinderup Varmeværk har i øvrigt noget nær Danmarksrekord i uafbrudte driftstimer: 40 døgns uafbrudt produktion uden problemer er det blevet til med anvendelsen af GR5-olien.