Fremtidens Q8-brændstof udleder mindre CO2

Fremtidens brændstoffer er nutidens store emne for Q8's brændstofekspert Nils Jørgen Lassen. Senest ved indgangen til 2020 vil selskabets diesel- og benzinprodukter udlede mindre CO2. Længere ude venter en fremtid med alternative brændstoffer som biogas eller syntetisk brændstof til lastbiler og varebiler.

Lastbiler og varebiler vil inden for en kort fremtid køre grønnere og udlede mindre CO2, når de hælder Q8's GoEasy brændstoffer på tanken. Det fortæller Product Manager for brændstof hos Q8, Nils Jørgen Lassen, der allerede nu ser frem mod fremtidens brændstof.

- På den helt korte bane vil Q8's diesel- og benzin fra 2020 udlede mindre CO2. Lovkravene ændres. Det betyder, at kravene til hvor stor en del af energiindholdet i en mængde diesel, der skal udgøres af biobrændstof, forventeligt stiger fra de nuværende 5,75 procent til minimum 8 procent. Dermed reduceres CO2-udledningen fra lastbiler og varebiler, siger Nils Jørgen Lassen.

Samtidig vil en større del af det biobrændstof, der bliver anvendt i bilerne gå fra at være 1. generations biobrændstof, som det der hovedsageligt benyttes i dag, til at være avanceret biobrændstof også kaldet 2. generations biobrændstof.

- Efter de nye krav skal biobrændstoffet i diesel og benzin delvist være af typen avancereret biobrændstof. Det vil sige biobrændstof eksempelvis lavet på biprodukter som halm og træflis, og det reducerer CO2-udledningen yderligere i forhold til 1. generations biobrændstof, der er produceret på fødevareafgrøder som eksempelvis raps eller korn, siger Nils Jørgen Lassen.

Kunderne vil ikke mærke nogen forskel, når Q8's produkter tilsættes en større andel af biobrændstof.

- I udgangspunktet leverer vi det, markedet efterspørger, men vi glæder os over, at det fremadrettet bliver på en grønnere og mere miljørigtig måde, siger Nils Jørgen Lassen. Selvom fremtiden tilhører de alternative brændstoffer, er dieselstanderne til lastbiler og varebiler langt fra på vej til at forsvinde fra de danske Q8-stationer.

- Kigger vi på situationen nu og i de kommende år, vil vi hos Q8 fortsat have fokus på flydende brændstoffer til kørslen på landevejen, for det er det, der i dag driver langt størstedelen af dansk transport, og selvom markedet udvikler sig, så er det stadig en begrænset andel af Danmarks vognpark, som kan anvende alternativerne, siger Nils Jørgen Lassen.

 

Fremtiden tilhører de alternative drivmidler

Men blikket er også skarpt rettet mod de alternative drivmidler og nyere teknologier til lastbiler og varebiler som eksempelvis biogas og syntetisk brændstof, der bliver produceret af for eksempel overskudsstrøm. Sidstnævnte teknologi er dog stadig på et stadie med pilotanlæg og endnu ikke i kommerciel produktion.

- Vi forventer, at de alternative drivmidler på lang sigt vil overtage markedet for brændstof til lastbiler og varebiler på landevejene. De forskellige drivmidler har hver især fordele og ulemper, og der ikke kommet et gennembrud for lastbiler og varebiler, der kører på én bestemt type alternativt drivmiddel.

Hos Q8 ser vi positivt på de muligheder, der vil byde sig i fremtiden med hensyn til levering af alternative brændstoffer. Vi vil løbende fremtidssikre vores distributionskæde til også at tilbyde miljøvenlige alternative drivmidler til vores kunder, siger brændstofekspert i Q8 Nils Jørgen Lassen.

Vil du spare penge på dit brændstof?

Book et uforpligtende møde om, hvordan IDS kan holde dig kørende i Danmark og resten af Europa til en fordelagtig rabat.

Udfyld formularen, så kontakter vi dig. 

 
 
 

Tak

Vi kontakter dig hurtigst muligt.