Guide: Hvordan vælger man den rigtige automatgearolie?

Det er blevet mere kompliceret at vælge den rigtige automatgearolie end det var for bare 10-15 år siden, fordi der er kommet flere forskellige typer automatgear og oliespecifikationer. Vores olieekspert, Søren Julegaard, har derfor udarbejdet en guide til hvordan du vælger den rigtige.

For det første er der kommet flere forskellige typer af automatgear, og dernæst er antallet af oliespecifikationer vokset eksplosivt – i skrivende stund mere end 250. Antallet af specifikationer har medført et behov for mere ’universelle’ automatgearolier til brug for service efterfyldning og udskiftning, da antallet af produkter på værkstedet ellers vil blive uoverskuelige. Vi differentierer mellem 3 forskellige gearteknikker.

 

ATF

Den oprindelige type af automatgear, som bl.a. Ford og GM stod for at udbrede i USA i 60-,70- og 80'erne, er den mest udbredt og kendte, og den anvendte olietype bliver typisk benævnt ATF-olie. Automatgearet har et trinvis gearskifte og benævnes derfor "Step-type Automatic Transmission", og i dag kan der være op til 10 trin i denne type mod oprindeligt 3.

Den anvendte olietype er designet til at opfylde forskellige funktioner i torque-converter, planetgear, koblingsplader og hydraulik. Brændstoføkonomien er også en vigtig parameter – deraf de øgede antal gear, hvor kræves en tyndere olie når mere end 5 trin.

 

DCT

Dobbeltkoblingsgearkasser benævnes også som et automatgear, selvom det i grunden er en sammenbygning af to manuelle gearkasser, hvor konstruktionen med to elektronisk styrede koblinger kan give et hurtigt og glidende gearskifte. Gearkassetypen benævnes også DCT (Double Clutch Transmission) eller DSG (DoppelSchaltGetriebe).

DCT/DSG gearkasser kan enten være med ’tørre’ eller ’våde’ koblingsplader, hvor sidste type også stiller krav til oliens friktionsegenskaber lig hvad kræves i ATF-olier. Olietypen skal især varetage smøring af gearhjul, sikre et glidende gearskift og eventuel hydraulisk skiftefunktion.

 

CVT

Automatgeartypen CVT er også blevet mere udbredt, og adskiller sig fra de to forrige ved at bruge drivremme (Push-belt) eller drivkæder til udveksling i stedet for tandhjul. CVT står for 'Continuously Variable Transmission' og giver med en konstant varierende udveksling et umærkeligt 'gearskifte'. Den største udfordring for en CVT-olie er at sikre en optimal friktion mellem drivremme og drivaksler så det til enhver tid nødvendige moment kan overføres uden tab.

Hver af de tre automatgeartyper stiller forskellige krav til den anvendte olie, hvilket ofte ikke er muligt at opfylde med samme produkt. De forskellige typer og modeller af konstruktioner for automatgear har også medført uhørt mange specifikationer, som ville medføre lige så mange produkter, hvis det ikke var fordi der blev markedsført 'universelle' automatgearolier.

 

Q8 tilbyder følgende 'universelle' automatgearolier, som dækker de mest gængse specifikationer:

 ATF-olie
DCT-olie
CVT-olie 
 Q8 Auto JK
 Q8 Auto DCT
 Q8 Auto CVT-PB
 Q8 Auto MV
   

(Klik på produktnavnet for at læse produktbladet)

 

Den nemmere løsning

Finder du det stadig en smule kompliceret at vælge den helt rigtige olie, så husk du kan altid bruge vores online smøreskema. Du indtaster bare bilens registreringsnummer, så fortæller vi hvilken gearolie og andre olie, du skal bruge. Find vores smøreskema her 

Bestil smøremidler

 

Ny kunde

Første gang du bestiller?

 
 
 

Tak

Vi kontakter dig hurtigst muligt.

Eksisterende kunde

Har du bestilt før

OBS! Kampagnepriser på smøremidler gældende til 14. maj 2018 fås kun ved ordre modtaget på 7012 8888. 

Teknisk rådgivning

Har du specifikke eller tekniske spørgsmål til vores smøremidler, så sidder vores specialist klar til at give dig grundig rådgivning. Søren kan både hjælpe dig, hvis du er i tvivl om, hvad du skal vælge, eller hvordan du anvender vores smøremidler.

Søren Julegaard

Titel: Product Manager
Område: Smøremidler
Telefon: 4599 2572
Email: produktteknik@Q8.dk