Kender du vigtigheden af SAE-grader for gearolier?

Hvorfor er de nyeste SAE J306 viskositetsgrader vigtige i stræben efter den optimale gearolie, hvor valget står imellem den der kræver mere energi, og den der er mindre slidbeskyttende?

Anbefalede Q8 gear- og differentialeolier

Hvor det hidtil har været praksis at bruge en 75W-90 til gearkasser og differentialer, er der flere fabrikanter, der vælger at gå over til 75W-85 for at opnå bedre brændstoføkonomi uden at gå på kompromis med holdbarheden på gearkassen. Vores tynde gearolie Q8 Unishift PC Synt 75W og Q8 Unishift PC Synt 75W-80 er godkendt til GL4 gearkasser, og vores Q8 Tranx XGS 75W-85 opfylder både GL 4 og GL 5, hvilket betyder den både kan bruges til gearkasser (GL4) og differentialer (GL5).

Du er velkommen til at kontakte Søren Julegaard på 4599 2572, hvis du har brug for rådgivning.

 

Produktblad Q8 Unishift PC Synt 75W >>

Produktblad Q8 Unishift PC Synt 75W-80 >>

Produktblad Q8 Tranx XGS 75W-85 >>

Når vi taler viskositet i smøreolier, er det en af de egenskaber, der giver mest anledning til forvirring men det hænger sammen med at viskositet er en af de vigtigste egenskaber ved en smøreolie. En hjælp hertil med at udrede forvirringen anvender den automotive industri standarden SAE J306 til definition af viskositetsgrader for smøreolier for brug i automotive gear. Den nye udgave af standarden som blev udgivet januar 2019 har med nye viskositetsgrader nu åbnet op for at optimere gearolien til at give bedre brændstoføkonomi uden at gå på kompromis med holdbarhed.

Viskositet er et udtryk for en væskes modstand mod at flyde dvs. et mål for den indre friktion. Ved høj viskositet får olien mere modstand mod at flyde, mens der ved lav viskositet er en lille modstand. Det er et kendt dilemma, at tykkere olier giver mere modstand og kræver mere energi, men samtidig er mere slidbeskyttende, versus tyndere olier der kræver mindre energi, men også er mindre slidbeskyttende.

For brugeren af bilen er det altid et spørgsmål om balance imellem brændstoføkonomi og holdbarhed, og for fabrikanten handler det om i den tribologiske undersøgelse, altså videnskaben om friktion, mekanisk slid og smøring, at finde det optimale balancepunkt.

Automotive gearolier er ikke blot en olie til brug i gearkassen, den spiller også en vigtig rolle i udviklingen af forbedret brændstoføkonomi og formindskelsen af miljøbelastningen. Derfor ser bilproducenterne også nødvendigheden af gearolier med lavere viskositet for at nedsætte krafttabet og forbedre den samlede virkningsgrad.

 

SAE gearolie viskositetssystem

SAE (Society of Automotive Engineers) standarden for gearolier kaldes SAE J306. Denne fastlægger grænserne for klassificeringen af automotive gearolier i forhold til oliens flyde- og deformationsegenskaber under givne forhold. Den bruges af bilfabrikanter til at definere og anbefale automotive gearolier til manuelle gear, aksler, differentialer og transmissioner. Der er ikke tradition for, at man taler viskositet om automatgearolier, derfor bruges den ikke på disse olietyper.

I 2005 introducerede man to nye viskositetsgrader til standarden, SAE 110 og SAE 190. Men i praksis har disse vist sig ikke at blive anvendt af fabrikanterne, fordi olierne var for tykke til at være interessante, når det handlede om at finde energioptimeringer i gearolie. Dette betød en opdatering af SAE J306 standarden, for bedre at kunne definere nuværende og fremtidige tyndt flydende gearolier.

Derfor er der i januar i år (2019) blevet frigivet en revideret SAE J306, som møder kravet om tynde gearolier ved at introducere tre nye viskositetsgrader:

  • SAE 65
  • SAE 70
  • SAE 75

Dette betyder man kan lave en mere nøjagtig viskositetsanbefaling, da f.eks SAE 80 tidligere dækkede over et meget bredt viskositetsområde (7 til 11). Dermed kan man bedre optimere både brændstoføkonomi og modvirke slidtage i gearkassen i forening med et mere moderne geardesign. I dag tilsættes gearolien også særlige additiver i lavere viskositetsolier for at modvirke slidtage.

Så hvad skal man vælge? Vi anbefaler altid, at man anvender efter anbefaling fra fabrikanterne. Er du i tvivl om, hvad anbefalingen til en specifik bilmodel er, så kan du slå det op i vores online smøreskema på www.Q8.dk/smoereskema

Herunder kan du se SAE J306 standardens nye viskositetsgrader og deres performance. Tidligere minimum viskositet er angivet i parentes.

Bestil minimum 250L smøremidler og få et olieskab med i købet

Bestil minimum 250 liter olie og få skabet med*. Du bestemmer selv hvilke olier du ønsker, og vores Account Managers står klar til at rådgive dig. Skabet er bygget med 6 fleksible hylder, og kan derfor tilpasses til at indeholde alt fra 1 liters dunke til 60 liters tromler. Med olieskabet fra Q8Oils har du altid de rigtige olier på lager. Q8Oils skabet følger miljølovgivningen og indeholder en opsamlingsbakke.

Teknisk rådgivning

Har du specifikke eller tekniske spørgsmål til vores smøremidler, så sidder vores specialist klar til at give dig grundig rådgivning. Søren kan både hjælpe dig, hvis du er i tvivl om, hvad du skal vælge, eller hvordan du anvender vores smøremidler.

Søren Julegaard

Søren Julegaard

Titel: Product Manager
Område: Smøremidler
Telefon: 4599 2572
Email: produktteknik@Q8.dk