Motorolie

En velsmurt bil kører bedre, holder længere og bruger mindre brændstof. Du finder den rigtige olie til din bil ved at kigge i instruktionsbogen eller ved at indtaste bilens registreringsnummer her på siden.
Alle bilproducenter anbefaler en speciel type olie til bilen - de såkaldte specifikationer står i instruktionsbogen, fx ACEA C3. Alle olier har en eller flere specifikationer, som er trykt på emballagen. En olie passer til netop din bil, når den har en eller flere af de specifikationer, der står i instruktionsbogen.

Produkter for

{{ vehicle.selected.manufacturer.Name || "Indtast dit registreringsnummer" }}

{{ formatVehicleType(vehicle.selected) }}

for at vise produkter som passer til din bil.

Ingen bil med det angivne registreringsnummer blev fundet

Intet registreringsnummer

Find bil efter mærke
Fabrikant: {{vehicle.selected.manufacturer.Name}}
Model: {{vehicle.selected.model.Name}}
Type: {{vehicle.selected.type.Name}}
År: {{vehicle.selected.type.ManufacturedFrom | date : 'yyyy' }} - {{vehicle.selected.type.ManufacturedTo | date : 'yyyy'}}
  • {{facet.DisplayName}}

  • {{value.Hits}}

  • {{facet.DisplayName}}

  • {{value.Hits}}

Gem filter

Antal produkter {{data.TotalCount}}

Tjek olien jævnligt


Alle motorer forbruger olie – også de nyeste. Selvom du overholder alle serviceeftersyn, bør du derfor tjekke olien jævnligt for eksempel hver 1.000 kilometer og altid før og efter længere køreture. Mange korte ture, køkørsel, kørsel på saltede, støvede eller mudrede veje og kørsel med campingvogn eller tagboks belaster motorolien ekstra hårdt.
Hvis der er for lidt olie på, bliver motoren ikke smurt, som den skal. Der skal fyldes olie på, hvis oliestanden er midt mellem de to mærker på oliepinden eller derunder. Brug samme kvalitet olie til at fylde efter, som bilproducenten anbefaler. Olien skal opfylde de specifikationer, der er angivet i instruktionsbogen.
En velsmurt bil kører bedre, holder længere og bruger mindre brændstof.


Sådan tjekker du olien


Når man skal tjekke olien, skal motoren være slukket og man skal lige sikre sig, at bilen holder på en nogenlunde plan overflade. Oliepinden har ofte en anden farve, så den er nem at få øje på. Og ellers er der hjælp at hente i instruktionsbogen.

  • Træk oliepinden op, tør den ren for olie og sæt den på plads igen. Vent nogle sekunder, før du langsomt trækker den op igen. Aflæs oliestanden på pinden. Den skal være tættest på maksimummærket, men ikke over. Er oliestanden under eller kun lidt over minimumsmærket, skal der fyldes olie på.;
  • Som tommelfingerregel er forskellen mellem minimums- og maksimumsmærket ca. 1/2 liter. Brug en olietragt, så undgår du at spilde olie i motorrummet. I den ene side på dunken er der en måleskala, så man kan se hvor meget olie der tilbage i dunken.;
  • Når du har fyldt olie på, skal du kontrollere olien igen – det vil sige træk igen oliepinden op, tør den ren for olie og sæt den på plads igen. Vent nogle sekunder, før du langsomt trækker den op igen og aflæser oliestanden på pinden! Hvis der stadig ikke er olie nok på, må du gøre det hele igen, indtil oliestanden er tæt på maksimummærket, men ikke over.;
  • Bemærk, at enkelte biler ikke har nogen oliepind. Så kan olien kun kontrolleres elektronisk, det vil sige, at den skal aflæses inde i bilen på et display, der som regel er placeret i nærheden af speedometeret.

Sådan finder du den rigtige olie


Alle bilproducenter anbefaler en speciel type olie til bilen - de såkaldte specifikationer står i instruktionsbogen fx ACEA C3. Og alle olier har en eller flere specifikationer, som er trykt på emballagen. Så en olie passer til netop din bil, når den har en eller flere af de specifikationer, der står i instruktionsbogen.
Du kan også finde den rigtige olie ved at indtaste bilens registreringsnummer her i olieguiden.


Hvad betyder det, at en olie er Low eller Mid SAPS?

I forhold til traditionelle motorolier har 'Low SAPS' eller 'Mid SAPS' olier et meget lavt eller mindre indhold af

  • Sulfateret aske (SA)
  • Fosfor (P)
  • Svovl (S)

Hvis indholdet af disse stoffer er for højt, kan det medføre tilstopning og nedsætte effekten af dieselpartikelfiltret (DPF) eller katalysatoren.
Dieselpartikelfiltret er delvist selvrensende. Særlige teknikker brænder de partikler af, der har sat sig i filtret, og filtret 'regenererer'. Det bliver dog ikke helt rent og skal skiftes med mellemrum i henhold til producentens anbefalinger. Low/Mid SAPS motorolie giver optimal beskyttelse af partikelfiltret.
Se oversigten over Low/Mid SAPS motorolier til de forskellige bilmærker her.


Spørgsmål og svar om olier



Er det muligt at anvende en anden motorolie end den som instruktionsbogen angiver?

Uden for garantien er der som regel alternativer til den kvalitet bilproducentens anbefaler. Det afhænger dog af motortype og fabrikat og du bør derfor rådføre dig med værkstedet eller Q8 Produktservice – 4599 2575 om valg af motorolie.

Hvad betyder API og ACEA?

API = American Petroleum Institute og er en betegnelse over de amerikanske anbefalinger og kvalitetskrav, som en motorolie skal opfylde.
ACEA = Association des Constructerurs Européens Automobiles - de europæiske bilproducenters fællesorganisation og er en betegnelse for kvalitetsklassificeringer til motorolier med særlig hensyntagen til europæiske motorkonstruktioner og anvendelsesforhold.
For at opfylde et bestemt kvalitetskrav skal olien bestå både laboratorie- og motorprøver. Ved laboratorieprøver testes bl.a. oliens viskositet, tilbøjelighed til skumdannelse, forskydningsstabilitet og rustbeskyttelsesevne. Og ved motorprøver undersøges bl.a. oliens evne til at forebygge korrosion i lejer, rivning fra stempelringene og slitage i knastaksel og cylindervægge.

Hvad betyder det, at motorolien skal være af typen 'Low SAPS'?

Det betyder, at motorolien er beregnet til biler med dieselpartikelfilter. 'Low SAPS' eller 'Mid SAPS' olier har et meget lavt eller mindre indhold af Sulfateret aske (SA) - Fosfor (P) - Svovl (S) i forhold til traditionelle motorolier. Hvis indholdet af disse stoffer er for højt, kan det medføre tilstopning og nedsætte effekten af dieselpartikelfiltret (DPF) eller katalysatoren.
Dieselpartikelfiltret er delvist selvrensende og særlige teknikker brænder de sodpartikler af, der har sat sig i filtret, og filtret 'regenererer'. Det bliver dog ikke helt rent og skal skiftes med mellemrum i henhold til producentens anbefalinger.

Hvad betyder det, hvis jeg ikke bruger den rigtige 'Low SAPS' motorolie?

Sandsynligvis ingenting, dieselpartikelfilteret er følsomt over for askerester fra motorolien og det vigtigste for undgå tilstopning og dermed udskiftning af dieselpartikelfiltret i utide er derfor, at motoroliens indhold af SAPS (sulfateret aske, fosfor og svovl) er lavt. Men det giver altid den mest optimale motordrift at bruge præcis den oliekvalitet bilproducenten anbefaler.

Hvad betyder det om motorolien er mineralsk eller syntetisk?

Både mineralsk og syntetisk smøreolie fremstilles af råolie, men syntetisk olie fremstilles ved en mere avanceret raffineringsproces, hvor der sker en modificering af oliens molekyler, som giver et mere ensartet og stabilt produkt med færre uønskede stoffer. En syntetisk olie giver væsentlig hurtigere og bedre smøring især ved koldstart. Moderne biler er så avancerede, at kun syntetiske olier kan opfylde bilproducenternes krav til motorolien. Mineralsk motorolie anbefales kun til ældre biler, men selv ældre biler har også fordel af syntetisk motorolie, fordi den giver hurtigere og bedre smøring især under kolde forhold.

Hvad betyder SAE 0W-30, 5W-40, 10W-40 etc.?

SAE = Society of Automotive Engineers - sammenslutning af amerikanske bilfabrikker og står for klassificering af en olies flydeevne under kolde og varme forhold.
En olies viskositet fortæller ikke noget om kvaliteten af motorolien, men kun om oliens egenskaber til at flyde ved forskellige temperaturer. En tyndere olie giver hurtigere smøring ved koldstart, mens en tykkere olie giver beskyttelse ved høje temperaturer.
W betyder Winter og beskriver oliens flydeevne i koldt vejr. Jo lavere tal (fx 5W), jo bedre flydeevne ved lave temperaturer.
Det tal der står efter W’et (fx 30) beskriver oliens flydeevne ved høje temperaturer. Jo højere tal, jo bedre flydeevne ved høje temperaturer.
En olie med viskositeten 5W-30 giver således en god beskyttelse både ved koldstart og ved en driftsvarmmotor om sommeren.

Hvordan tjekker jeg olien?

Alle motorer forbruger olie – også de nyeste. Motoren kan forbruge op til 1 liter pr. 1.000 kilometer, så selvom du overholder alle serviceeftersyn, er det alligevel en god idé at holde øje med olien med jævne mellemrum fx for hver 1.000 kilometer og altid før og efter længere køreture. Hvis der er for lidt olie på fungerer motoren ikke optimalt.
Når du skal tjekke olien, skal motoren være slukket og bilen skal holde på en nogenlunde plan overflade. Oliepinden har ofte en anden farve, så den er nem at få øje på. Og ellers er der hjælp at hente i instruktionsbogen.

  • Træk oliepinden op, tør den ren for olie og sæt den på plads igen. Vent nogle sekunder, før du langsomt trækker den op igen. Aflæs oliestanden på pinden. Den skal være tættest på maksimummærket, men ikke over. Er oliestanden under eller kun lidt over minimumsmærket, skal der fyldes olie på.
  • Som tommelfingerregel er forskellen mellem minimums- og maksimumsmærket ca. 1/2 liter. Brug en olietragt, så undgår du at spilde olie i motorrummet. I den ene side på dunken er der en måleskala, så man kan se hvor meget olie der tilbage i dunken.;
  • Brug samme kvalitet olie til at fylde efter, som bilproducenten anbefaler. Olien skal opfylde de specifikationer, der er angivet i instruktionsbogen.
  • Som tommelfingerregel er forskellen mellem minimums- og maksimumsmærket ca. 1/2 liter. Brug en olietragt, så undgår du at spilde olie i motorrummet. I den ene side på dunken er der en måleskala, så man kan se hvor meget olie der tilbage i dunken.
  • Når du har fyldt olie på, skal du kontrollere olien igen – det vil sige træk igen oliepinden op, tør den ren for olie og sæt den på plads igen. Vent nogle sekunder, før du langsomt trækker den op igen og aflæser oliestanden på pinden! Hvis der stadig ikke er olie nok på, må du gøre det hele igen, indtil oliestanden er tæt på maksimummærket, men ikke over.
  • Bemærk, at enkelte biler ikke har nogen oliepind. Så kan olien kun kontrolleres elektronisk, det vil sige, at den skal aflæses inde i bilen på et display, der som regel er placeret i nærheden af speedometeret.

Hvordan vælger jeg den bedste motorolie?

Det står altid i bilens instruktionsbog, hvilken kvalitet/type motorolie, bilproducenten anbefaler til netop den model. Det er altid det bedste valg, og er især vigtigt så længe der er garanti på bilen.
Oliekvaliteten er beskrevet med såkaldte specifikationer fx ACEA C3. Og alle olier har en eller flere specifikationer, som er trykt på emballagen. Så en olie passer til netop din bil, når den har en eller flere af de specifikationer, der står i instruktionsbogen. Du kan også finde den rigtige motorolie ved at indtaste bilens registreringsnummer i olieguiden her på Q8.dk.

Jeg overholder de anbefalede serviceeftersyn, så jeg behøver vel ikke forholde mig til motorolie?

Alle motorer forbruger olie – også de nyeste, og hvis der er for lidt olie på fungerer motoren ikke optimalt. Motoren kan forbruge op til 1 liter pr. 1.000 kilometer. Det er derfor en god idé at holde øje med olien med jævne mellemrum fx for hver 1.000 kilometer og altid før og efter længere køreture. Når du kigger på oliepinden, skal oliestanden være tættest på maksimum-mærket, hvis den er under eller kun lige over minimummærket, skal der fyldes olie på. Forskellen på minimum- og maksimummærket er ca. ½ liter.

Jeg skal fylde olie på, men jeg kan ikke få den anbefalede kvalitet, hvad gør jeg så?

Det er mere vigtigt at fylde olie på end at fortsætte med at køre med for lidt olie. I en nødsituation kan man i princippet anvende alle motorolier. Og så må olien skiftes så snart det er muligt.

Kan jeg køre med længere skifteinterval, hvis jeg anvender en såkaldt 'Long Life'-olie?

Nej, olien skal altid skiftes i henhold til bilproducentens anbefaling og 'Long Life' henviser ikke til, at motorolien kan bruges længere, men blot til at olien er udviklet til de motortyper, som er konstrueret til at køre med lange skifteintervaller.

Motorolien er helt sort, skal den skiftes?

Det er normalt for dieselmotorer, at motorolien bliver sort fra forbrændingssod. Ved krævende forhold som meget køkørsel, mange korte ture og kørsel på saltede og på støvede veje kan motorolien blive meget hurtigt sort. Og bilproducenterne anbefaler korte skifteintervaller ved krævende kørselsforhold. Se altid bilproducentens anbefalinger om olieskift i instruktionsbogen.
Hvis der kommer sort røg ud af udstødningen er det tegn på dårlig forbrænding som danner mere sod end normalt, og skyldes mekaniske fejl som bør udbedres.