PostNord fylder Q8 Biodiesel HVO100 på bilerne
PostNord vil sætte retningen for fremtidens logistik med en målsætning om at være fossilfri transportør i 2030. I første omgang er det 2 ud af 3 af PostNords flåde af lastbiler, der nu kører på Q8 HVO100 Biodiesel, og de satser derfor massivt på HVO som en del af deres omstilling til bæredygtig transport.
Jakob Manori er direktør i PostNord Logistics
Hvorfor har I valgt at satse på HVO?
- Det var oplagt for os at vælge HVO til, da vi får et vedvarende alternativ til konventionel diesel, som kan tankes i vores eksisterende bilflåde og desuden reducerer CO2-udledningen med op til 90 %. Samarbejdet med Q8 tager desuden udgangspunkt i vores ønske om at finde bæredygtige løsninger til transporten, som belaster klimaet så lidt som muligt samtidig med, at vi for fuld styrke kan levere for vores kunder.
Hvad er det jeres mål at opnå med omstillingen?
- Helt overordnet kommer vi tættere på vores mål om fossilfrihed, og allerede i 2020 forventer vi at reducere CO2-udledningen med omkring 2.200 ton alene på grund af skiftet til Q8 HVO100 Biodiesel, og går det som vi håber, så bliver det i 2021 til en besparelse på hele 6.600 ton.
Fakta om Q8 HVO100 Biodiesel:
- Q8 HVO100 Biodiesel er et vedvarende alternativ til diesel
- Q8 HVO100 Biodiesel reducerer CO2-udledningen med op til 90 %, sammenlignet med konventionel diesel
- HVO100 ligner rent kemisk almindelig diesel, og derfor er det muligt at skifte frit mellem og eventuelt blande HVO og diesel
- Q8 HVO100 Biodiesel er baseret på slagteaffald fra primært industri og slagterier og dermed restprodukter som ikke er brugbare som fødevarer
Brug for direkte sparring og rådgivning?
Du er altid velkommen til at trække på en af vores sælgende rådgivere og fagspecialister, der kender alt til brændstoffer.