Vil du spare penge på dit brændstof?
Book et uforpligtende møde om, hvordan IDS kan holde dig kørende i Danmark og resten af Europa til en fordelagtig rabat.
Udfyld formularen, så kontakter vi dig.
Hver dag døgnet rundt sørger den tunge trafik for, at det lokale supermarked har friske varer på hylderne, at byggepladsen er forsynet med de nødvendige materialer, at affald køres til forbrænding, at vindmøllevingen transporteres derhen, hvor den kan give grøn energi, og at mennesker når frem. For blot at nævne noget af alt det, der ikke ville være muligt at transportere, hvis den tunge trafik stod stille.
Det er vores helt klare mål at skabe bedre muligheder for mennesker i bevægelse, at der rundt om på de danske veje er mulighed for at både hvile, strække benene i behagelige omgivelser og tanke køretøj og ”spisekammer” op til næste stræk på turen. Hos Q8 gør vi derfor, hvad vi kan for at biddrage til, at den tunge trafik kan glide fra Gedser til Skagen og videre ud i verden, siger Head of Fleet Card & IDS, Gert Thomasen fra Q8.
Q8 har i samarbejde med Vejdirektoratet åbnet syv nye motorvejsstationer rundt omkring i Danmark – fem ubemandede F24-anlæg blev åbnet i 2018 og to bemandende Q8-serviceanlæg på Silkeborgmotorvejen med butik, Food Deli og lounge, åbnede februar 2019, som de sidste af de syv.
Vi har designet alle stationerne, så de kan håndtere fremtidens transport og de behov, der følger med, når en stor del af livet tilbringes på de danske veje, forklarer Gert Thomasen.
Alle de nye stationerne har faciliteter såsom hjertestarter og WIFI.
Med de syv nye motorvejsanlæg er Q8 sammen med F24 størst på motorvejene med 14 anlæg fordelt på hele Danmark. Alle motorvejsanlæg har faciliteter for tung trafik og modulvogntog. På de nye, bemandede anlæg ved Kalbygård Skov på Silkeborgmotorvejen kan vi også tilbyde et helt nyt madkoncept og muligheder for fysisk aktivitet under pausen.
Q8’s nye stationer på motorvejsnettet placeres i Midtjylland, Nordjylland og Nordvestsjælland. Flere af stationerne placeres på rastepladser ved motorveje, der er blevet anlagt eller udvidet inden for de senere år. Fem af stationerne er F24-anlæg, mens to er bemandende. Alle nye motorvejsanlæg er med faciliteter for den tunge trafik.
Alle syv stationer opfører Q8 efter vundet udbud fra Vejdirektoratet.
Vores mål er at skabe en række stationer, der anvender 50 % mindre energi end en tilsvarende station af samme størrelse og med samme serviceudbud. Derfor arbejder vi med en række kriterier, som kan hjælpe os med at opnå de meget ambitiøse resultater. Det er ikke alle kriterier, der er relevante at sætte i spil på alle stationer, og derfor er byggestil og bæredygtige valg tilpasset den enkelte station og dens nærmiljø. På Kalbygårdstationerne har vi blandt andet sat solceller op, vi har installeret varmepumpe og LED-lys, og stationerne er bygget efter bæredygtige principper med CLT-træelementer og brug af limtræsbjælker, der er mere bæredygtige byggematerialer end eksempelvis beton. Arkitektonisk skiller de sig også ud fra de servicestationer, man normalt møder. Stationerne er nemlig designet til formmæssigt at passe ind i det bakkede terræn, som de ligger i.