Tjek olie jævnligt
Alle motorer forbruger olie – også de nyeste. Selvom du overholder alle serviceeftersyn, bør du derfor tjekke olien jævnligt for eksempel hver 1.000 kilometer og altid før og efter længere køreture. Mange korte ture, køkørsel, kørsel på saltede, støvede eller mudrede veje og kørsel med campingvogn eller tagboks belaster motorolien ekstra hårdt.
Hvis der er for lidt olie på, bliver motoren ikke smurt, som den skal. Der skal fyldes olie på, hvis oliestanden er midt mellem de to mærker på oliepinden eller derunder. Brug samme kvalitet olie til at fylde efter, som bilproducenten anbefaler. Olien skal opfylde de specifikationer, der er angivet i instruktionsbogen. En velsmurt bil kører bedre, holder længere og bruger mindre brændstof.
Sådan tjekker du olien
Når man skal tjekke olien, skal motoren være slukket, og man skal lige sikre sig, at bilen holder på en nogenlunde plan overflade. Oliepinden har ofte en anden farve, så den er nem at få øje på. Og ellers er der hjælp at hente i instruktionsbogen.
- Træk oliepinden op, tør den ren for olie og sæt den på plads igen. Vent nogle sekunder, før du langsomt trækker den op igen. Aflæs oliestanden på pinden. Den skal være tættest på maksimummærket, men ikke over. Er oliestanden under eller kun lidt over minimumsmærket, skal der fyldes olie på.
- Som tommelfingerregel er forskellen mellem minimums- og maksimumsmærket ca. 1/2 liter. Brug en olietragt, så undgår du at spilde olie i motorrummet. I den ene side på dunken er der en måleskala, så man kan se hvor meget olie der tilbage i dunken.
- Når du har fyldt olie på, skal du kontrollere olien igen – det vil sige træk igen oliepinden op, tør den ren for olie og sæt den på plads igen. Vent nogle sekunder, før du langsomt trækker den op igen og aflæser oliestanden på pinden! Hvis der stadig ikke er olie nok på, må du gøre det hele igen, indtil oliestanden er tæt på maksimummærket, men ikke over.
- Bemærk, at enkelte biler ikke har nogen oliepind. Så kan olien kun kontrolleres elektronisk, det vil sige, at den skal aflæses inde i bilen på et display, der som regel er placeret i nærheden af speedometeret.
Sådan finder du den rigtige olie
Alle bilproducenter anbefaler en speciel type olie til bilen - de såkaldte specifikationer står i instruktionsbogen f.eks. ACEA C3. Og alle olier har en eller flere specifikationer, som er trykt på emballagen. Så en olie passer til netop din bil, når den har en eller flere af de specifikationer, der står i instruktionsbogen.
Du kan også finde den rigtige olie ved at indtaste bilens registreringsnummer her i olieguiden.
Hvad betyder det, at en olie er Low eller Mid SAPS?
I forhold til traditionelle motorolier har 'Low SAPS' eller 'Mid SAPS' olier et meget lavt eller mindre indhold af
- Sulfateret aske (SA)
- Fosfor (P)
- Svovl (S)
Hvis indholdet af disse stoffer er for højt, kan det medføre tilstopning og nedsætte effekten af dieselpartikelfiltret (DPF) eller katalysatoren. Dieselpartikelfiltret er delvist selvrensende. Særlige teknikker brænder de partikler af, der har sat sig i filtret, og filtret 'regenererer'. Det bliver dog ikke helt rent og skal skiftes med mellemrum i henhold til producentens anbefalinger. Low/Mid SAPS motorolie giver optimal beskyttelse af partikelfiltret.
Se oversigten over Low/Mid SAPS motorolier til de forskellige bilmærker her.